Hielprik en gehoortest

Hielprik

De hielprik is een screeningsmethode, waarbij bloed van de pasgeborene doormiddel van een prikje in de hiel onderzocht wordt op verschillende aandoeningen. Het betreft zeldzame, maar ernstige aandoeningen, die vaak erfelijk zijn. De gevolgen van deze aandoeningen kunnen door vroegtijdige opsporing voorkomen worden of beperkt blijven, door bijvoorbeeld het volgen van een dieet of innemen van medicatie.

Per 1 januari 2007 is het aantal aandoeningen waarop getest wordt uitgebreid van drie naar zeventien. Voor een volledig overzicht van de onderzochte aandoeningen, kun je kijken op www.rivm.nl/hielprik.

Een aparte plaats in de screening wordt ingenomen door de bloedaandoening sikkelcelziekte. Dit is een aandoening waarbij dragerschap bestaat; dit wil zeggen dat wanneer de pasgeborene drager blijkt te zijn, automatisch (een van) de biologische ouders ook drager is. Dragerschap van sikkelcelziekte kan leiden tot levenslange bloedarmoede. Volledige uiting van de sikkelcelziekte kan zelfs veroorzaken dat kinderen na de geboorte niet levensvatbaar zijn. Mocht er bij jouw kind sprake zijn van dragerschap, dan kun je bij je huisarts terecht voor verdere voorlichting en onderzoek.

Je kunt als ouder bij de uitvoer van de hielprik kiezen of je deze informatie wilt ontvangen. Dit wordt dan aangetekend op de hielprikkaart. Als je deze informatie niet wilt, wordt er niet op getest.

De ouders krijgen geen bericht als er geen afwijkingen in het bloed gevonden worden. Wanneer er wel aanwijzingen voor een aandoening zijn, horen de ouders dit binnen drie weken.

Gehoortest

Je baby krijgt een klein zacht dopje in het oor met daarin een klein microfoontje en een speaker. Via het dopje worden klikgeluidjes aangeboden. Een gezond oor reageert bij het verwerken van het geluid door zelf ook een geluidje te produceren. Dit wordt opgevangen door het microfoontje in het dopje. Als er een goede reactie wordt gemeten, is de functie van het binnenoor in orde. Beide oren worden apart getest. In principe merkt je baby weinig van de test en slaapt over het algemeen gewoon door. Meestal is de test binnen enkele minuten klaar en de uitslag krijg je direct. Over de gehoortest lees je meer op: .www.rivm.nl/gehoortest

De hielprik en gehoortest worden uitgevoerd door een screener van de Stichting Jeugdgezondheidszorg tussen de vierde en zesde dag na de geboorte.

Hielprik en gehoortest - Verloskundigen praktijk GroningenHielprik en gehoortest - Verloskundigen praktijk Groningen